Maarten Bazelmans

Ruimtelijk

In dit onderzoek ben ik op zoek gegaan naar een manier om de vervorming in M.C. Escher’s kunst te vertalen naar een ruimtelijk werk.

EINDPRODUCT

Als een natuurlijke liefhebber van het abnormale voel ik mij erg aangetrokken tot abstract werk dat toch gegrond is in realiteit, zoals bijvoorbeeld de kunst van H.R. Giger en M.C. Escher. Het vervormen van bekende objecten of ruimtes speelt met je gevoel van het bekende. Ik heb daarom gekozen om een simpele maquette te maken die meer is dan alleen een maquette.

Ik heb een doodnormale kamer gemaakt binnen een kubus. Een haard, een tv, een bank, wat foto’s aan de muur. Door deze kubus binnenstebuiten te vouwen vervorm je de kamer. Het verwijst in deze staat naar Relativity, de bekende tekening van een trappenhal die zich niet aan de natuurwetten lijkt te houden. Het werk is bedoeld interactief te zijn.

PROCES

Het thema van dit onderzoek is natuurlijk binnenstebuiten. Dit concept is erg breed, en ik heb op meerdere manieren nagedacht over hoe ik het zou kunnen opvatten. Dit heb ik gedaan door een kleine mindmap te maken, en aan de hand van die mindmap heb ik mijn ideeën bedacht. Ik heb ook vanuit verschillende disciplines gedacht, vooral beeldend en fotografie. uiteindelijk heb ik 3 concrete ideeën kunnen vormen. Daarvan heb ik uiteindelijk idee 2 getest op haalbaarheid, aangezien die me het meeste aansprak. Dit komt omdat ik inspiratie had gekregen van M.C. Escher, en zijn ruimtelijke vervorming. Het zou me dan ook erg gaaf lijken om die vervorming weer te geven mijn eigen werk, maar dan in een daadwerkelijk ruimtelijk werk.

Ik heb geëxperimenteerd door na te gaan denken over hoe ik het werk uiteindelijk zou moeten maken. Hierbij heb ik bijvoorbeeld nagedacht over welke materialen ik zou moeten gebruiken en welke constructieproblemen ik tegen zou komen. Zo zou ik voor het materiaal van het bouwwerk kunnen kiezen voor karton of voor foamboard, waarbij beiden hun eigen uitdagingen mee zouden brengen. Deze beslissing is uiteindelijk beïnvloed omdat ik een spel had gespeeld genaamd Superhot. In dit spel zijn alle omgevingen compleet wit, met redelijk weinig details. Deze stijl sprak mij erg aan omdat het me deed denken aan het feit dat vaak in toekomstbeelden de gebouwen ook strak en wit zijn, en door dit aspect erbij te pakken krijg ik een combinatie van oud en nieuw, een beeld van Escher in de stijl van Superhot. Hierom heb ik gekozen foamboard te gebruiken, omdat dat van zichzelf wit is.

Hierna kwam het fysiek experimenteren. Ik heb een kleine theoretische schets gemaakt met voorlopige afmetingen. Deze heb ik uiteindelijk gehandhaafd, 25 bij 25 cm. Ik heb daarna uit de plaat foamboard, die 70 bij 100 cm was, zes vierkanten gehaald bij 25 bij 25 cm. Het probleem was alleen dat ik net niet helemaal recht had gesneden bij een zijde. Dit betekende dat ik de 25 cm niet kon behouden, en het werk is gekrompen tot 23,5 bij 23,5 cm. Dit was niet zo heel erg, aangezien de 1,5 cm nauwelijks verschil maakt, maar het was wel een uitdaging om het compleet goed recht te krijgen.

Nog een uitdaging waar ik tegenaan liep is dat ik niet goed wist welke soort lijm ik moest gebruiken. Om dit te testen heb ik een simpel tafeltje in elkaar gezet. dit heb ik gedaan met smeltlijm, wat eigenlijk geweldig werkte. Ik heb dan ook besloten om deze lijm in gebruik te houden bij het maken van de rest van het interieur. De scharniertjes zijn helaas een ander verhaal. Ik heb ze geprobeerd vast te zetten in het foamboard met smeltlijm en met houtlijm, maar in geen van beiden gevallen werkt het zoals gewenst. de smeltlijm is te snel gestold om het scharniertje vast te houden, en de houtlijm is niet effectief. Ik heb tot dus toe nog geen oplossing, maar ik ga nog brainstormen over hoe ik dit op ga lossen. Er zitten gaatjes in de scharniertjes voor schroefjes, dus misschien moet ik dat gaan toepassen.