Maxim van den Bijgaart

Film

Een onderzoek waarin technieken en aspecten van animatie worden onderzocht en toegepast. Een proces met ups & downs, met vooral veel downs. Maar uiteindelij, was het het allemaal waard.

EINDPRODUCT

In mijn korte animatiefilm vertel ik een verhaal over 2 tieners die elkaar leren kennen op school. Halverwege de film neem je als toeschouwer een duik in het hoofd van de jongen. Je ziet hier de gebeurtenissen op de manier waarop hij ze ervaart. Het verhaal wordt niet alleen via beeld verteld, maar ook door de muziek. Het verhaal wordt verteld samen met het nummer ‘Upgrade’ van Joji. Het nummer gaat over een potentiële geliefde en de pijn die zij nog voelt.

”Joji talks to a potential lover about how she should be with him. They might have had feelings for one another but ignored the emotions they felt. He begs her to give him one last chance to be with her.

Maybe she hasn’t had time to move on from her last lover, Joji knows how much she is still hurting. Joji wants this girl to realize that he is willing to keep the option of a relationship together for her and won’t force her into a relationship. He talks about how being together with her might not work out. If she gives him a chance, he can make her happy because she deserves it and is worth it (an upgrade from her ex).” – Genius, 2020

Het thema binnenstebuiten komt vrij duidelijk terug in mijn werk. De gevoelens die vaak worden onderdrukt worden nu gevisualiseerd. De gevoelens gaan dus van binnen naar buiten. Het is een vernieuwend werk, omdat er een hele kleine hoeveelheid frames is gebruikt. Ik heb geprobeerd met zo min mogelijk tekeningen een soepele beweging te maken zonder dat het de illusie van leven wegneemt. Dit in combinatie met soepele overgangen is nieuw voor zowel mij als de wereld.

PROCES

Toen had thema Binnestebuiten werd aangekondigd door Annemarieke had ik daadwerkelijk geen idee wat ik wilde doen. Ik had van te voren al beslist dat ik wat wilde gaan doen met digitalde, 2D animatie. Na het maken van een mindmap over het thema, kwam ik al uit op verschillende ideeën die ik kon gaan uitwerken. Een aantal van de grootste thema associatie die ik had, waren emotie’s, verliefd en mentale problemen. Ook moest ik al gelijk denken aan de animatietechniek genaamd ‘shape morphing’. Hierbij is de overgang van verschillende frames op een hele merkwaardige manier gegaan. Een goed voorbeeld hiervan een bepaalde scene uit ‘Rick and Morty’. Deze zie je hieronder ook terug bij de afbeeldingen. Vervolgens kreeg ik gelijk verschillende ideeën en nummers waarop ik mijn eindproduct wilde gaan maken. Mijn ideeën waren het maken van een verdrietig liefdesverhaal, een fantasievol verhaal op het nummer ‘Upside down and Inside out’ van OK & GO en een verhaal over het niet uiten van je gevoels (niet zozeer in de liefde).

Ik wist nog niet zeker welke ideeën ik wilde gebruiken of zelfs combineren, dus ik begon met het analyseren van een shape morph uit ‘Rick and Morty’. Later ging ik een visuele mindmap maken waarin ik probeerde vast te leggen waar ik me op wilde focussen voor mijn eindproduct. Dit was dus de techniek van shape morphing en het emotie’s tonen. Ik ben naast ‘Rick and Morty’ dus op zoek gegaan naar animatie films en shorts waarin deze punten terug komen. Klaus is een animatiefilm op Netflix, waarbij de karakters op een specifieke, overdreven manier emotie’s tonen. Een andere shortfilm waar dit gebeurt, is de film ‘Hair spray’ van Matthew A. Cherry. Later kwam Lieke (mijn meesterproef begleidster, gespecialiseerd in animatie) nog aan met een animatie short film uit 2015, genaamd ‘Made in China’. Ze vertellen op een merkwaardige, simplistische manier een verhaal met veel verschillende beelden.
Vervolgens ging ik op zoek naar een animatieprogramma waarin ik mijn eindproduct ging animeren. Ik heb al met verschillende animatie programma’s gewerkt, waaronder ‘Adobe animate’ en ‘Adobe photoshop’. Beide programma’s voelden niet natuurlijk genoeg om in te animeren, dus ik ging door met zoeken. Met behulp van Lieke kwam ik uiteindelijk uit bij het programma ‘TVpaint’.

Na een tutorial gekeken te hebben van Aaron Blaise (een ex Disney animator) kreeg ik meer inzicht in dit programma. Ik begon simpel te experimenteren, zonder bewust na te denken over de technieken. Dit leidde tot een stuiterende bal, mijn allereerste animatie in Tvpaint. Ik merkte al snel dat ik het volgende veel beter kon doen; de ruimte tussen de verschillende frames en dat sommige frames langer duurden dan anderen, wat zorgde voor een inconsequentie in de beweging. In de volgende drive map staan mijn experimenten: https://bit.ly/37yOiH0. Bij de animatie met de ballon merkte ik dat ook het volume steeds verandert, waardoor de flow van de animatie weg is. In verdere testjes heb ik hier meer op gelet, wat leidde tot resultaten. Ik heb ook geëxperimenteerd met het aantal frames per seconde, waarbij ik kon inschatten hoeveel werk het ging worden. Na veel tijd gestoken te hebben in verschillende animaties, heb ik alles meegenomen in het beste proefje; de appelstroop bal 30 fps. In deze animatie is het volume van de bal constant, wat ook geldt voor de ruimte tussen de tekeningen en timing ervan. Ik heb hierna ook besloten om mijn eindproduct in 30 fps te maken.

Na veel geëxperimenteerd te hebben begon ik de technieken onder de knie te krijgen in Tvpaint en voelde ik me heel erg op mijn gemak in het programma. Tijdens al deze experimenten ben ik ook meer gaan nadenken over mijn uiteindelijke eindproduct. Ik was er nog niet over uit, totdat Jonas mij een appje stuurde. Hij stuurde me het nieuwe album van ‘Joji’ door, genaamd ‘Nectar’. Ik had het nummer meerdere dagen de hele dag op repeat staan en opeens zag ik het. Ik beeldde me een persoonlijke ervaring met emotionele waarde in bij het nummer ‘Upgrade’ van Joji (https://bit.ly/35IBCe8 ). Daarna ging ik opzoeken wat de intentie van Joji was achter het nummer en ik kwam erachter dat het perfect paste binnen het thema. De persoonlijke ervaring waar ik mijn eindproduct op wil baseren heeft te maken met mentale problemen en het niet accepteren van emoties. Dit idee ging ik gelijk uitwerken, wat leidde tot een storyboard voor mijn eindproduct. Later ging ik nog schetsen maken van de karakters die ik wilde gaan gebruiken voor mijn eindproduct, omdat ik tijdens het maken van mijn storyboard merkte dat het te moeilijk werd om realistischere karakters te gebruiken. Ik heb de uiteindelijke ontwerpen gebaseerd op de film ‘Souls’ van Pixar.