Thijs Kissen

Tekenen

EINDPRODUCT

Het tonen van emoties is voor velen heel lastig. Soms kun je je op een bepaalde manier van binnen voelen, maar aan de buitenkant iets heel anders laten zien. Zelf heb ik soms moeite met het tonen van de emoties ‘woede’ en ‘verdriet’. Achter een neutrale blik kunnen veel verschillende emoties zitten. Dit heb ik uitgebeeld door middel van drie zelfportretten, een boze, een neutrale en een verdrietige. Dit eindproduct is voor mij dan ook heel persoonlijk. Ook heb ik kleuren gebruikt om deze emoties te versterken, rood voor woede en blauw voor verdriet.

PROCES

Toen ik voor het eerst ging brainstormen over het onderwerp voor mijn onderzoek had ik eerst 3 ideeën, namelijk: het tekenen van landschappen, portretten of om het thema ‘binnenstebuiten’ te verwerken in een projectie. Met het tekenen van de natuur, kun je ‘binnenstebuiten’ heel letterlijk nemen en zo het binnen naar buiten halen, of juist het buiten naar binnen. Maar uiteindelijk had ik ervoor gekozen om met projecties te gaan werken. Hiermee haal je niet alleen het binnenste naar buiten (licht schijnt uit de projector), maar ook buitenste naar binnen, door bijvoorbeeld delen van de natuur binnen te projecteren. Ik kwam er echter achter dat dit nog niet zo makkelijk is aangezien je hier dure apparatuur voor nodig hebt. Hierdoor voelde ik me niet meer geïnspireerd en heb ik na lang nadenken uiteindelijk gekozen om mijn onderzoek bij te sturen en iets anders te gaan doen, namelijk, portretten tekenen. Dit is iets wat ik altijd al beter heb willen kunnen, iets waarin je het thema ‘binnenstebuiten’ goed kan verwerken en dus iets wat ik vanaf het begin al had moeten doen. Je kan door het tekenen van gezichtsuitdrukkingen goed emoties laten zien en hierdoor het binnenste naar buiten halen.

In mijn eindproduct wil ik een zelfportret tekenen waarin ik door middel van gezichtsuitdrukkingen en kleur emoties laat zien. Ik ga twee verschillende portretten in één kader tekenen, zodat ik ook twee verschillende emoties in mijn eindproduct kan laten zien. Ik ga ervoor zorgen dat de portetten en gezichtsuitdrukkingen er realistisch uitzien, zodat de emoties extra goed overgebracht worden. Hier heb ik met mijn schetsen en experimenten ook al veel mee geoefend.

In mijn experimenten heb ik vooral veel geoefend met het realistisch tekenen van portretten. Eerst heb ik met potlood een tekening gemaakt op de manier waarvan ik zelf dacht dat hij goed was. Vervolgens heb ik opgezocht hoe andere mensen zeggen dat het moet om te kijken hoe ik mijn techniek kan verbeteren. In mijn eerste experiment heb ik een model van het internet gepakt om deze na te tekenen, hier heb ik me vooral gefocust op het realistisch tekenen van het gezicht en de schaduwen. Ik was hier niet heel tevreden over de gezichtsuitdrukking die ik had getekend, omdat het niet helemaal overeen kwam met de foto van het model. Om deze reden heb ik in mijn tweede experiment heb ik meerdere foto’s van mezelf gemaakt waarin ik verschillende gezichtsuitdrukkingen laat zien, om deze vervolgens na te tekenen. Hierna ben ik gaan experimenteren met het gebruik van kleur in het portret, dit heb ik gedaan door te tekenen met pastelkrijt, ook hier heb ik eerst opgezocht hoe ik dit het beste kan doen.
Vervolgens heb ik wat kleine schetsen gemaakt voor de vormgeving van mijn eindproduct, om te kijken hoe ik wil dat het er uit komt te zien.

Voor inspiratie heb ik gekeken naar verschillende kunstenaars die portretten tekenen of schilderen. Hiervoor ben ik eerst gaan kijken de bekende kunstenaars, zoals: Rembrandt en Da Vinci. Ik heb Rembrandt als inspiratie gebruikt, omdat hij veel zelfportretten maakten met verschillende gezichtsuitdrukkingen en er hierdoor dus ook heel goed in was. Ik heb ervoor gekozen om Leonardo Da Vinci als inspiratie te gebruiken, omdat hij mensen heel realistisch en anatomisch correct tekende. Ook heb ik gekeken naar de expressionistische kunstenaar, Alexej von Jawlensky. Hij maakte veel gebruik van kleur in zijn werken, om op deze manier emoties over te brengen, dit is iets dat ik in mijn eindwerk ook wil gaan doen.
Vervolgens ben ik gaan kijken naar de iets recentere kunstenaars, en dan vooral naar kunstenaars die veel kleur gebruiken. Ook heb ik gekeken naar het materiaalgebruik, zo heeft één van deze kunstenaars gebruik gemaakt van pastelkrijt, één van de materialen die ik ook wil gaan gebruiken.