Mees van Hees

Street Art

Het thema van dit eindexamen expo is binnenste buiten. Hierdoor had ik het idee om een Street art/graffiti kunstwerk te maken en dat vervolgens deels in de fik te zetten, om mijn ware gevoelens naar buiten te laten komen.

EINDPRODUCT

Het concept van het kunstwerk

Bij dit kunstwerk zie je mijn gevoelens die je in eerste instantie ziet: met de felle en vrolijke kleuren. Dit zijn mijn vrolijke en blije gevoelens. Als je beter kijkt zie je dat een deel van het werk is verbrand en dit zijn dan de gevoelens van haat en boze gevoelens die ik ook heb maar niet aan iedereen laat zien. Ook hebben deze gevoelens deels te maken met hoe ik in het begin erin stond met dit thema.

De vernieuwing in het kunstwerk

De vernieuwing van het kunstwerk is de Street art die ik van buiten naar binnen haal. Ook is het deels verbranden van het kunstwerk vernieuwend: ik zie dat niet bij veel kunstenaars.

PROCES

Hoe ben je tot je idee gekomen?

In het begin had ik nog niet echt een goed idee van wat ik wilde doen. Ik koos voor graffiti omdat dat van buiten naar binnen was. Alleen het lukte in het begin bij mij niet om van start te komen en ik wist niet wat ik precies wilde doen. Ik kwam in de loop van de herfstvakantie op een ander idee. Ik had het idee om iets van een schilderij te maken wat je dan vervolgens deels zou verbranden zodat mijn gevoelens van binnen naar buiten gaan. Ik had alleen nog steeds niet echt het idee van wat ik dan op dat schilderij wilde gaan zetten. Op de laatste dag van de vakantie had ik het idee om iets wat op graffiti lijkt te laten branden. Ik zou dan niet echt met graffiti gaan werken, maar ik zou gaan schilderen wat op graffiti lijkt. Dit zou ik dan vervolgens in de fik zetten omdat het al niet zo goed ging met mijn idee en eindexpo. Maar na een paar dagen heb ik toch nog een mailtje gekregen dat het alsnog ging lukken met graffiti. Hierdoor kan ik alsnog gebruik maken van het graffiti spuiten en het in de fik steken.

Wat ik echt zelf toevoeg aan het idee van mijn werk is het vuur. Je hebt wel meerder schilderijen waarbij gevoelens worden getekend/geschilderd, maar ik heb op het internet gezocht en eigenlijk zet niemand zijn schilderij in brand. Er wordt wel vuur geschilderd en met felle of donkere kleuren worden bepaalde gevoelens geschilderd maar er worden niks in brand gezet. Tenzij we kijken naar Maarten Baas, hij maakt meubels en zet die dan deels in de fik. Daarna verwerkt hij die voorwerpen zo, zodat je ze nog kan gebruiken. Voor zover ik weet is hij nog de enige die dit doet. Wat ik gaaf vind aan zijn werk is de vleugel, die je dus ook nog echt kunt gebruiken. Je kunt drie van zijn werken hieronder bekijken.

Wat ik dus wil gaan maken voor mijn eindproduct is Street art, wat van mijn eerste idee was, en het dan in de fik steken omdat het in het begin niet lukte. Het graffiti gedeelte wilde ik eerst gaan schilderen maar ik kan het nu gewoon met echte spuitbussen doen. Ik neem dan bijvoorbeeld iets wat vaak voor komt bij Street art en dit zet ik dan vervolgens deels in de fik. Ik ga mijn eindproduct op hout maken. Hout is een goed materiaal om graffiti op te spuiten en het brand goed. Niet super snel maar dat is handig want je moet het vuur wel een beetje in controle houden. Ik wil namelijk niet dat het hele werk in een keer in vlammen op gaat.

Reflectie

In het begin ging mijn onderzoek niet heel goed. Ik had een idee alleen ik kwam er niet mee van de grond. De hele herfstvakantie heb ik er niet aan gewerkt en heb ik er ook niet echt aan kunnen werken omdat mijn idee met graffiti te maken had en ik kon dat niet doen in de vakantie. Ik ben er wel in de vakantie achter gekomen dat het zo niet ging werken en dat ik iets anders wilde gaan doen. Dit is dan ook mijn nieuwe idee. Of eerder het aangepast idee, want ik wil nog wil een beetje gaan werken met het graffiti idee. Ik heb het daarna nog een keer moeten bijsturen omdat het uiteindelijk wel kon lukken met graffiti spuiten. Na dat ik het idee had bijgestuurd is het veel sneller gegaan en heb ik kunnen beginnen aan mijn onderzoek.

Experimenteren, gericht op vernieuwing

Ik heb niet veel experimenten kunnen doen omdat ik later pas met mijn nieuwe idee ben gekomen. Daarom heb ik twee experimenten gedaan waarvan ik denk dat die nodig waren om zeker te hebben gedaan. De experiment die ik heb gedaan zijn leren graffiti spuiten, en hoe het materiaal brandt waar ik op wil gaan schilderen. Ik heb gekeken hoe het hout reageerde op vuur. En als je kunt zien op de laatste drie foto’s hieronder zie je dat de witte verf van het hout heeft los gelaten. Ik moet hier zeker rekening mee houden als ik straks het eindproduct ga maken. Misschien kan ik het graffiti spuiten ook pas op het einde doen zodat die verf niet loslaat. Ook heb ik gekeken naar de beste manier van het vuur uitmaken en dat is met zand. Voor het graffiti spuiten heb ik contact gehad met Joep van Gassel. Hij is een Street art prefromer en van hem kan ik verschillende technieken leren van het graffiti spuiten. Je kunt zien welke technieken ik heb geleerd in bij het kopje: ‘Les van Joep van Gassel’ en de foto hieronder.

Ik heb voor het vuur lang moeten wachten tot dat het op gang kwam. Ik moest namelijk een heel vuurtje stoken om vervolgens het hout erin te houden. Ik heb ook heel laat pas weer kunnen overgaan op het idee van het gebruiken van Street art en Graffiti en hierdoor ook nieuwe mogelijkheden heb moeten zoeken. Ik heb dat later pas kunnen doen een risico moeten nemen om het allemaal op tijd af te krijgen.

Referentiekader

Vooral de werken van Maarten Baas en Joep van Gassel hebben me kunnen helpen bij dit onderzoek. Bij Maarten Baas is het geval dat ik geen andere kunstenaar heb kunnen vinden die zijn werken in brand steekt. Maarten Baas maakt meubels, steekt die in de fik en maakt ze vervolgens hard waardoor je ze alsnog kan gebruiken en op zitten. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan de foto’s hieronder. Joep van Gassel is een Street art performer. Hij maakt Street art met graffiti, dit is wat ik wil gaan verwerken in mijn eindproduct en van hem heb ik ook verschillende technieken verwerkt zoals het afsnijden, lijnen maken en weten wanneer je moet stoppen met een lijn etc. Je kunt alle technieken lezen in het kopje: ‘Les van Joep van Gassel’. De andere foto’s zijn inspiratie op kleur en gevoelens.

Mijn eindproduct wordt een beeldend onderzoek, het is alleen niet helemaal op de manier waarop je een beeldend onderzoek verwacht. Het is namelijk gemaakt met graffiti spuiten en in de fik steken. Graffiti kun je bij de discipline Street art verdelen. Ik weet alleen niet waar je het verbranden zou kunnen onderverdelen omdat ik niemand, op Maarten Baas na, heb zien doen.

De les van Joep van Gassel

Van Joep heb ik veel geleerd over graffiti spuiten. Het zijn handige basistips die goed van pas gaan komen in mijn eindproduct. Hij heeft mij bijvoorbeeld geleerd dat je de spuitbus op verschillende afstanden kunt houden voor verschillende lijnen. Ver af: Groot en wazig, gemiddeld: grote dikke lijnen om een groot vak in te vullen en dichtbij en schuin: voor dunne strakke lijnen. Als je nog dunnere lijnen wilt hebben dan kun je gebruik maken van afsnijden. Ook moet je er voor zorgen dat je precies weet of je het wel gaat halen zodat je niet in een keer te kort komt met je arm. Je arm houdt je bij lijnen maken ook stil, je beweegt meer je lichaam. Bijvoorbeeld wanneer je een achtergrond kleur hebt een witte lijn er op zet en die vervolgens weer halveert met de achtergrond kleur zodat je een dunne lijn creëert. Als je de hoek om wilt gaan moet je even stoppen omdat je anders uitloop krijgt. Ook wanneer je een lijn maakt moet je al in beweging zijn voordat je begint met spuiten zodat je het druipen voorkomt. Je kunt gebruik maken van sjablonen, deze kun je uit papier maken voor een paar keer gebruik, of uit karton wanneer je het patroon vaker wilt gebruiken. Kleur deze ook niet mooi in maar ga een flink stuk over de rand zodat je niet druip lijnen krijgt van het stoppen. En zorg ervoor dat je het eerste deel een beetje laat drogen voordat je er weer overheen gaat met andere verf. Bijvoorbeeld wanneer je een beeld maakt uit verschillende sjablonen. Voor cirkels wil je die in een keer maken zodat je die het meest smooth krijgt. Hij is dan misschien niet perfect rond maar wel het mooiste. Voor ondergrond kun je eigenlijk alles gebruiken maar hardwood is het handigste omdat die een mooie vlakken kant heeft waar de verf goed op blijft zitten. En het allerbelangrijkste volgens Joep was dat je goed moest weten wat je wilde maken. Kijk bijvoorbeeld naar de kleuren die je wilt gebruiken en wat je uiteraard gaat maken. Het is namelijk handig als je gewoon precies weet wat je wilt schilderen.